joi, 17 decembrie 2009
Craiova in perioada comunista
In 1948 Craiova avea 84.574 de locuitori iar schimbarile in viata orasului aveau sa fie mari in perioada comunista. Citiva lideri comunisti importanti au plecat din Craiova: Ion Gheorghe Maurer , Stefan Voitec , Stefan Andrei toti absolventi ai colegiului Carol I redenumit in perioada comunista, "Nicolae Balcescu".
Comunistii au investit mult in industrie, mai ales dupa venirea lui Nicolae Ceausescu la conducerea statului. S-au inaugurat intreprinderi ca: Electroputere, Combinatul chimic, Fabrica de automobile Oltcit , Fabrica de avioane, Intreprinderea de Utilaj Greu, Intreprinderea de masini agricole "7 Noiembrie" , I.M.M.R.(reparatii material rulant), Fabrica de materiale de constructii, Fabrica de bere, Fabrica de confectii, C.E.T. Craiova si altele.
Este infiintat in anul 1948 Centrul Universitar Craiova, unul dintre cele mai puternice din tara, alaturi de cele din Bucuresti, Iasi, Cluj si Timisoara.
Populatia a crescut de la 96.897 de locuitori in anul 1956, la 194.235 de locuitori in 1974 (ajungind pe locul 7 in tara).
In plan edilitar, Craiova a scapat, in mare masura, furiei demolatoare din alte orase, nu au fost demolate biserici, poate si pentru ca orasul nu avea o sistematizare prea buna, iar edificile cu valoare istorica sunt destul de risipite. Cladirile de patrimoniu s-au pastrat in Craiova, devenind al doilea oras, dupa Bucuresti, dupa numarul de constructii vechi: biserici, case si palate boieresti sau alte constructii laice. Constructiile de pe Calea Unirii, din perioada comunista, au inlocuit cladiri comerciale fara o valoare istorica deosebita, ridicate la inceputul secolului si care au cazut sau au fost serios avariate la cutremurul din 1977.
Dintre constructiile din perioada comunista, trebuie amintite noul edificiu al Teatrului National, inaugurat in 1973, aflat printre primele trei teatre din Romania, Filarmonica de Stat Oltenia, infiintata in 1947 (gazda unor festivaluri nationale si internationale de renume) sau stadionul "Central" (azi "Ion Oblemenco"). Apar pe locul unor mahalale, cartiere muncitoresti de blocuri din panouri prefabricate ca "Valea Rosie", "Craiovita" sau "Lapusului" s.a.
S-a dezvoltat reteaua de transporturi, in 1948 s-a infiintat Regia de transport Craiova care, in timp, a dezvoltat 3 retele de transport: trasee de autobuze, trasee rapide si trasee de tramvaie. Tot in perioada comunista au fost inaugurate aeroporturile: militar si civil din Craiova.
In special, dupa 1980, in conditiile unei izolari tot mai accentuate, a regimului Ceausescu, nivelul de trai scade drastic, in Craiova resimtindu-se, ca in toata tara, efectele nefaste ale rationalizarilor la alimente, energie electrica, combustibili, gaze etc. Situatia politica internationala si nemutumirea crescinda a populatiei ducind, inevitabil, la rasturnarea regimului Ceausescu.
In preajma revolutiei din decembrie 1989 Craiova avea 324 000 de locuitori (locul 6 in tara).
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu