miercuri, 16 decembrie 2009
1842-1848 Iancu Bibescu
Una dintre marile familii boieresti din Craiova - familia Bibescu - a dat Tarii Romanesti pe ultimii sai doi domnitori: fratii Gheorghe Bibescu (1842-1848) si Barbu Stirbei (1849-1856). Cel mai destoinic, avea sa se dovedeasca insa, cel de-al treilea frate, Iancu Bibescu. Craiova a facut pasi mari sub ocirmuirea lui Iancu Bibescu (1842-1848).
In doar 6 ani, are loc o sistematizare a orasului, se aliniaza strazi, se paveaza principalele strazi cu bazalt artificial, gresie de Yvoir sau porfir aduse din Elvetia, Franta sau Belgia; se fac trotuare pavate, iar pe marginea acestora se planteaza pomi. In 1847 se construieste foisorul de foc si modernizeaza parcul "Mihai Bravu", ramase si azi.
Se infiinteaza serviciul pompierilor. Apar scoli de arta, se dezvolta o adevarata traditie in scoala de pictura craioveana. Se iau masuri pentru repararea canalelor si izvoarelor, se construiesc poduri de piatra peste Jiu si o sosea prin Valea Vlaicii. In centrul economic, cele doua piete centrale erau grupate in jurul a doua intersectii importante ce imparteau centrul Craiovei: "Rascruciul Mare" si "Rascruciul Mic".
De la "Rascruciul Mic" spre vest, pana la intersectia cu strazile Lipscani (unde se vindeau marfurile de lux) si "Madona Dudu", erau bogasierii si cojocarii. Intre cele doua rascruciuri se intindeau strazile pline de pravalii de tot felul: boiangerii, cizmarii, circiumi, hanuri (cel mai mare era hanul Poroineanu, linga "Fintina cu Teapa").
Principalele mahalale erau: Brazda lui Novac, Episcopiei, Craiovita, Belivaca, Bogdan, Chitaranoia, Dorobantia, Brindusa, Mintuleasa, Popa Hristea, Postelnicu Fir si Obedeanu. La nord de "Calea Bucurestiului" se afla "Tirgul din afara". "Targul dinlauntru" (Mofleni) a ramas neschimbat, ca si "Piata Veche" din centrul orasului. Orasul se mentine ca centru comercial al Olteniei; exporta in Austria si Turcia cereale, piei, ceara, animale, seu si cervis.
In 1846 la Craiova s-a infiintat prima societate romaneasca pe actiuni, era destinata transportului cerealelor cu vaporul pe Dunare, la Braila. La delimitarea hotarului Craiovei, s-au stabilit 8 bariere de intrare in Craiova: Bariera Bucurestiului, a Caracalului, a Calafatului, a Bucovatului, a Brestei, a Severinului, a Amaradiei si Bariera Valcii.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu